I sidste uge frigav Adobe en ny, gratis og web-baseret betaudgave af det populære billedbehandlingsprogram Photoshop. Men det nye medlem af Adobe-familien, som bliver kaldt for Photoshop Express, indeholder overraskende vilkår og betingelser.
Ifølge programmets https://www.photoshop.com/express/terms.html" target="blank">Terms of Use opnår Adobe nemlig fuld råderet over de billeder, brugeren måtte behandle og lægge ind i Photoshop Express-databasen:
»Adobe kræver ikke ejerskab over dit indhold. Imidlertid, med respekt for det indhold du lægger ind eller gør tilgængeligt for medregning i servicens offentligt tilgængelige områder, giver du Adobe en verdensomspændende, royalty-fri, ikke-eksklusiv, bestandig, uigenkaldelig, og fuld licens til at bruge, distribuere, tage afgift eller anden vederlag for at reproducere, modificere, tilpasse, publicere, oversætte, offentligt fremføre eller offentligt vise dette indhold (helt eller delvist) og til at indlemme dette indhold i andet materiale eller arbejde i hvilket som helst format eller medie«.
Kort sagt, så tillader man ved at clicke "ok" til licens-betingelserne, at Adobe kan gøre stort set hvad som helst med ens billeder - også sælge dem. I sådan et tilfælde kan brugere af Photoshop Express risikere, at se private feriebilleder på en reklameplakat uden at få en krone for deres medvirken.
Ligeledes kan professionelle fotografer, der benytter denne udgave af Photoshop, få en grim overraskelse, når deres arbejde finder vej til offentligheden. På grundlag af programmets klausul vil fotografen nemlig ikke modtage nogen form for økonomisk godtgørelse.
Ifølge BetaNews forklarer Adobe de omfangsrige vilkår og betingelser med »uagtsomhed«. Firmaet oplyser ydermere, at man hurtigst muligt vil udarbejde en ny formulering, da den nuværende åbner op for »ting, som vi aldrig ville gøre med indholdet«.
Uanset beklagelsene har selskabet imidlertid endnu ikke taget skridt til at ændre licensaftalen, som i skrivende stund stadig indeholder den famøse rådigheds-klausul.